Perkasakan Biah Solehah



Syukur kepada Allah s.w.t Tuhan semesta alam pemilik segala makhluk di bumi. Selawat dan salam buat kekasih-Nya Nabi Muhammad s.a.w serta mereka yang sentiasa berada di dalam saf-saf perjuangan Islam. Semoga Allah menempatkan kita semua dikalangan orang-orang yang beriman. Amin Ya Rabbal A’lamin.

Firman Allah s.w.t :
Maksudnya : Dan hendaklah ada di kalangan kamu, satu golongan yang mengajak (manusia) kepada kebaikan, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.
(Surah Ali-‘Imran : 104)

Firman Allah s.w.t :
Maksudnya : Kamu (Umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah.
(Surah Ali-‘Imran :110)

Firman Allah s.w.t :
Maksudnya : Wahai Rasul ! Sampaikanlah apa yang diturunkan Tuhanmu kepadamu. Jika tidak engkau lakukan (apa yang diperintahkan itu) bererti engkau tidak menyampaikan amanat-Nya.
(surah Al-Maidah : 67)

Sidang pembaca sekalian,
Ana ingin berkongsi beberapa perkara yang sangat penting di dalam kehidupan kita seharian. Kehidupan manusia di atas muka bumi ini hanyalah sementara. Kehidupan yang sebenar hanyalah di akhirat kelak. Manusia yang benar-benar beriman kepada Allah s.w.t adalah manusia yang sentiasa taat akan suruhan-Nya dan meninggal larangan-Nya. Disulami dengan amal perbuatan yang baik.

Bagi menjadi manusia yang benar-benar beriman dan bertaqwa kepada Allah s.w.t sebagai satu contoh kita perlu menjadikan seorang insan sebagai idola kita. Selain berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah. Muhammad Bin Abdullah adalah insan yang sangat sesuai untuk kita jadikan idola kita. Baginda seorang Rasul dan seorang Nabi. Insan yang sangat suci ini dipelihara oleh Allah s.w.t. Kita lihat hari ini, masyarakat Malaysia lebih mengangkat dan mengidolakan para artis kesukaan mereka. Mengapa ini terjadi???adakah salah pimpinan Malaysia???adakah salah keluarga??? Tidakkah kita pernah terfikir siapakah yang akan memberikan syafaat kepada kita kelak???adakah idola artis2 pujaan mereka??renung-renungkanlah…

Sidang pembaca sekalian,
Baru-baru ini, ana sempat mengikuti 1 kempen pelancaran “ BIAH SOLEHAH ”. Kempen ini mempunyai 5 perkara dan amat bagus untuk kita semua terapkan dalam kehidupan kita seharian. Tidak kira manusia itu menceburi dalam aspek apa jua sekalipun. Kempen ini mengajak kita supaya menjadi insan cinta kepada Allah s.w.t, insan yang baik, insan yang dapat membezakan antara yang baik dan buruk.

Kempen Biah Solehah tersebut ialah :

1) Solat Berjemaah :

Nabi Muhammad s.a.w bersabda mafhumnya :
Solat secara berjemaah adalah lebih baik daripada solat bersendirian kerana ia digandakan sebanyak 27 pahala ( riwayat al-bukhari dan muslim)

Firman Allah s.w.t :
Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. ( al-baqarah :153)

2) Cegah ikhtilat tidak syar’ie :

Nabi Muhammad s.a.w bersabda mafhumnya :
Tidaklah seseorang itu berada berdua-duaan bersama yang bukan mahramnya melainkan ada yang ketiga iaitu syaitan. ( riwayat ahmad)

3) Penyalahgunaan Teknologi :

Berkata Syauki si penyair :
Daripada pandangan akan lahir senyuman, kemudian bermulalah percakapan, maka terdetik hati untuk membuat perjanjian, akhirnya akan terjadilah pertemuan.

4) Tautan Ukhuwwah :

Firman Allah s.w.t :
Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, kerana itu maka damaikanlah antara kedua saudaramu (yang berselisih) dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat. (al-hujurat : 10)

5) Pembentukan Syakhsiah :

Nabi Muhammad s.a.w bersabda mafhumnya :
Golongan yang akan mendapat bayangan arasy Allah s.w.t di hari kiamat kelak salah satu daripadanya adalah individu yang hidup membesar dalam suasana pembentukan syakhsiah.

Sesungguhnya persekitaran yang mengamalkan ciri2 keislaman dan menurut perintah Allah s.w.t serta sunnah yang dijunjungi itulah yang dapat melahirkan peribadi syakhsiah seorang muslim dan muslimah yang sejati.

Firman Allah :
Katakanlah wahai (Muhammad), “jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu.” Dan Allah maha pengampun lagi maha penyayang. (surah al-imran : 31)

Segala kesimpulannya, semoga 5 perkara ini dapat kita ikuti bagi mendambakan kecintaan kita kepada Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w sebagai cinta yang sejati.

Wallahua’lam.

1 Response to "Perkasakan Biah Solehah"

  1. Unknown says:

    assalamualaikum.....nak tanya sikit boleh??
    ana x brapa faham ttg penyalahgunaan teknologi..
    buleh terangkan lagi tak??

Catat Ulasan