Seminar Kepimpinan Dan Pengurusan Organisasi

Assalamualaikum Untuk Semuanya...

Persoalan kepimpinan merupakan sesuatu yang tidak dapat dipisahkan dari kehidupan setiap manusia. Sejak manusia mengetahui kehidupan secara masyarakat, kepimpinan antara tumpuan utama yang perlu diselesaikan terlebih dahulu sebelum menumpukan kepada aspek-aspek lain. Islam sebagai agama yang syumul turut membincangkan konsep kepimpinan yang berteraskan Al-Quran dan Al-Sunnah.

Bagi mewujudkan kepimpinan Islam yang berkesan dan berpengaruh, setiap aspek dalam pengurusan perlu diambil dan dilaksanakan sebaik mungkin. Maka, Islam meletakkan syarat-syarat tertentu agar amanah kepimpinan dapat dilaksanakan dengan berkesan dan menepati matlamatnya. Seorang pemimpin dalam Islam bukan sahaja bertanggungjawab kepada umat bahkan bertanggungjawab kepada Allah s.w.t.

Justeru itu, Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi Mansurah kali sesi ini mengambil pendekatan dengan menganjurkan program kepimpinan dan organisasi bagi membantu memberikan pengalaman kepada ahli. Program ini merupakan persediaan sebelum terjun ke medan realiti di tanah air kelak.

Insya-Allah esok 13/3/2010 akan berlangsung 1 program di bawah Jabatan Setiausaha Agung PMRAM Cawangan Mansurah. Seminar Kepimpinan Dan Pengurusan Organisasi 2010. Bertemakan "Kecemerlangan Organisasi Pemangkin Qiadah Dakwah". Program yang akan bermula pada jam 7:30 pagi - 5:00 petang. Seluruh ahli dijemput hadir. Pendaftaran LE7 (junaih) sahaja. Antara objektif program ialah :

1. Melahirkan mahasiswa/wi yang faham dan sedia berkorban dengan kerja-kerja Islam.
2. Mendedahkan teknik dan kaedah memimpin dalam mengurus organisasi.
3. Mencerna kualiti perancangan dan perencanaan program yang lebih berkesan.
4. Menanam dan mempertingkatkan semangat berpersatuan dikalangan mahasiswa/wi.
5. Mengeratkan ukhuwah antara ahli.

Semoga Seminar ini dapat mencapai objektif -objektif yang telah dirancang. Mudah-mudahan Allah memberikan kekuatan dan bantuan kepada kita semua demi menjalankan kerja-kerja Islam. Siru A'la barakatillah...

Wallahua'lam..

0 Response to "Seminar Kepimpinan Dan Pengurusan Organisasi"

Catat Ulasan