RUGINYA ORANG YANG MINUM ARAK

Assalamualaikum w.b.t

Imam Abul Laits As-Samarqandi atau nama penuhnya Nashr Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Ibrahim Al-Faqih Rahimahullah (wafat 373H). Seorang ahli fiqh yang masyur mengatakan, "Jauhilah minum arak, kerana di dalamnya mempunyai sepuluh perkara yang tercela."

1. Apabila sesorang itu minum arak, maka kedudukannya seperti orang gila, dan akhirnya dia menjadi bahan ketawa kanak-kanak. Dan tercela ia bagi orang-orang yang berakal.

2. Arak itu boleh menyebabkan hilangnya akal dan menyebabkan musnahnya wang ringgit.

3. Minum arak boleh menyebabkan timbulnya permusuhan antara sahabat.

4. Minum arak akan menghalangi seseorang itu ingat atau berzikir kepada Allah s.w.t dan akan menghalangi dia dari mengerjakan solat.

5. Minum arak akan mendorong melakukan perbuatan zina. Ini kerana seseorang yang minum arak mungkin dengan mudah menceraikan isterinya tanpa dia sedari.

6. Minum arak adalah anak kunci segala perbuatan jahat, kerana orang yang minum arak mudah sekali melakukan perbuatan yang terkutuk.

7. Minum arak boleh menyebabkan menyakiti keluarganya dan teman-temannya kerana mengiringi ke tempat fasiq.

8. Orang yang minum arak wajib dihad, dihukum dengan 80 sebatan, kalau ia tidak dipukul di dunia dia akan dipukul di akhirat dengan cemeti api neraka di hadapan orang ramai dan disaksikan oleh bapa dan teman-temannya.

9. Minum arak itu akan menyebabkan pintu langit ditutup baginya, kerana semua amal baiknya dan doa-doanya tidak diterima selama 40 hari.

10. Minum arak itu membahayakan kerana dikhuatiri dicabut imannya.

Kesemua akibat ini adalah di dunia sebelum dia mati, setelah itu dia akan menghadapi pula siksa akhirat nanti.

Dari Abi Umamah dari Nabi Muhammad s.a.w bersabda, "Tiga jenis orang yang tidak akan masuk syurga"
1. Peminum arak.
2. Orang yang memutuskan tali silaturrahim.
3. Orang yang mempercayai ahli sihir.

Barang siapa yang meninggal dunia sebagai peminum arak, maka dia akan diberi minum oleh Allah s.w.t dari air sungai Ghutha, iaitu sebuah sungai yang mengalir dari faraj kemaluan wanita pelacur. Sungai itu yang menyebabkan bertambah deritanya penghuni neraka kerana baunya yang cukup busuk." Nau'zubillahiminzalik...

Kesimpulan : Buat golongan peminum arak, bertaubatlah kepada Allah s.w.t dengan sebenar-benar taubat "Taubat Nasuha". Mudah-mudahan Allah s.w.t menerima taubat seseorang itu.

Wallahua'lam...

0 Response to "RUGINYA ORANG YANG MINUM ARAK"

Catat Ulasan