Penahanan Syaikh Raed Solah


Assalamualaikum w.b.t

Syaikh Raed Solah, ketua gerakan Islam di al-Aqsa telah di tahan selama 5 bulan oleh Zionis Israel akibat kesalahannya meludah tentera Zionis pada 2007 yang lalu. Berikutan penangkapan ini, rakyat Palestin membantah dan berhimpun bagi menyatakan bantahan. Dr. Sami Abu Zuhri pemimpin HAMAS, menyatakan penangkapan itu bertujuan mematikan momentum rakyat Palestin mempertahankan al-Aqsa. Syaikh Solah dianggap ikon dalam menggerakkan massa menentang Zionis Israel.

Sementara itu, Zionis semakin rancak melakukan serangan dan tangkapan terhadap rakyat Palestin. Dengan adanya puak pelampau Yahudi, semakin memuncak keinginan untuk menakluk al-Aqsa. Antara pejuang Palestin yang konsisten mempertahankan al-Aqsa ialah Syaikh Raed Solah.

Syaikh Solah seorang tokoh yang memang konsisten dalam memperjuangkan Palestin. Pengamat politik menyatakan beliau memberi kesan langsung terhadap politik di Palestin. Pelbagai cubaan telah dikenakan kepada beliau antara lain cubaan bunuh, rumahnya dihancurkan dan lain-lain. Meskipun dengan pelbagai kezaliman dan jenayah yang dilakukan oleh Zionis, syaikh Solah terus memperjuangkan nasib al-Quds.

Di samping itu, Syaikh Solah turut menyemarakkan intifadah. Beliau antara orang penting dalam menggerakkan intifadah. Beliau turut menyeru agar fraksi-fraksi Palestin bersatu.

Oleh itu, marilah sama-sama kita seluruh umat islam terus berdoa buat saudara seislam kita di palestin sana. Mudah-mudahan Allah s.w.t mencampakkan dan memberikan kemenangan buat mereka di sana. Amin Ya Rabbal A'lamin.

(sumber:link)

Waallahua'lam.

0 Response to "Penahanan Syaikh Raed Solah"

Catat Ulasan