BULAN RAMADHAN BULAN KERAHMATAN


Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang memimpin kita dengan tuntutan kitabnya, dan melebihkan kami dengan lain-lain ummat dengan semulia-mulia kekasihnya, pujian yang mencapai keredhaannya, dan menjadikan kami orang-orang yang bersyukur terhadap ni’matnya, dan mengetahui hak-hak para walinya serta selawat dan salam buat atas junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w serta keluarga baginda dan sahabat serta ummatnya semunya. Semoga kita semua sentiasa diberi pertunjuk ke jalan yang benar dan bersama-sama orang yang beriman kepada Nya.

Firman Allah s.w.t Bermaksud :

Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang terdahulu sebelum kamu, mudah-mudahan kamu beroleh ketaqwaan. (Surah Al-Baqarah : 183).

Takrif Puasa

Dari sudut bahasa : Menahan diri.

Dari sudut syara’ : Menahan diri daripada segala yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar hingga tenggelam matahari dengan niat yang khusus (pada malam hari).

Bulan ramadhan ( رمضان ) merupakan satu bulan yang sangat istimewa kepada seluruh umat islam dan merupakan bulan yang ke-9 dalam bulan-bulan islam. Ramadhan bermaksud panas terik. Pada bulan ini, seluruh amal perbuatan kita yang baik dikira satu ibadah, tidur kita ibadah, makan minum kita ibadah dan lain-lain.

Hukum berpuasa : adalah wajib.

Keistimewaan dan Peristiwa Bulan Ramadhan

1. Sabda Nabi Muhammad s.a.w :

“ Bagi orang yang berpuasa itu merasai 2 kegembiraan iaitu apabila berbuka puasa dia gembira dengan berpuasanya dan apabila dia bertemu dengan Tuhannya dia gembira dengan ibadat puasanya. " ( Muttafaqun ‘Alaih).


2. Sabda Nabi Muhammad s.a.w :

“ Sesungguhnya di dalam syurga ada satu pintu yang dinamakan Ar Rayyan, orang-orang yang berpuasa sahaja yang memasukinya manakala orang-orang lain selain mereka tidak dibenarkan masuk . ” (Muttafaqun ‘Alaih).

3. Firman Allah s.w.t bermaksud :

(beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, Maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), Maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur. ( Surah Al Baqarah : 185 ).

4. Daripada Abu Hurairah RA meriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w :
من صام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه
“ Barangsiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan keinsafan maka akan diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu.” ( Muttafaqun ‘Alaih).

5. Malam Lailatul Qadar

Firman Allah s.w.t bermaksud :

Sesungguhnya kami Telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar. ( Surah Al-Qadr : 1-5 ).

6. Daripada Abu Hurairah RA berkata, Nabi Muhammad s.a.w bersabda :
“ Apabila datang bulan ramadhan maka dibuka pintu-pintu langit, dikunci (tutup) pintu-pintu neraka dan syaitan dibelenggu.”

7. Tercetusnya peperangan Badar Al-Kubra pada tahun ke-2 Hijrah.

8. Pembukaan kota mekah pada tahun ke-8 Hijrah.

9. Rasulullah s.a.w mengutuskan Saidina Ali ke yaman untuk menyebarkan Islam pada tahun 10 Hijrah.

10. Kewafatan Saidina Ali RA pada tahun 40 Hijrah.

Demikianlah sedikit sebanyak keistimewaan berpuasa dan peristiwa pada bulan ramadhan. Kesempatan ini jua ana mengucapkan selamat menjalani ibadah berpuasa kepada seluruh umat islam. Dan ana memohon beribu kemaafan jika mempunyai salah silap. Semoga kita semua dapat berkongsi sedikit sebanyak ilmu apa yang dapat ana sampaikan walau tidak seberapa..syukran jazilan..wallahua’lam.

0 Response to "BULAN RAMADHAN BULAN KERAHMATAN"

Catat Ulasan