Maksud Tasawuf


Alhamdulillah..syukur pd Allah S.W.T..kerana dgn izin dan rahmatnya diberi kesempatan buat hamba mu ini lagi untuk terus menulis dan sekaligus menyebarkan dakwah agama islam mu ya Allah..mudah2an engkau memberkati dan merahmati kerja2 dakwah ini..amin ya rabbal a'lamin..

Sahabat2 yang dirahmati Allah sekalian..

Kehidupan kita kini penuh dengan dugaan dan cabaran. Memandangkan keadaan ummah dewasa ini yang semakin ketandusan iman dan amal serta dalam arus era globalisasi yang semakin hari semakin melalaikan manusia menghanyutkan manusia di dalam lembah yang tidak sepatutnya..ya Allah...mudah-mudahan hidup kita ini diberkati Allah dan kita sentiasa berada di dalam rahmatnya serta kita dimatikan di dalam husnul khatimah dan sentiasa berada dalam keadaan sabar dalam perlindungannya..amin ya rabbal a'lamin...

Firman Allah S.W.T. : ( واصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم.... (سورة الكهف: 28
Maksudnya : " Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredhaanya" Surah Al-kahfi : 28.

Sahabat2 yang dirahmati Allah sekalian..secara ringkasnya..

1. Qadhi Syaikhul Islam Zakaria Al-Anshari Rahimahullah berkata : " Tasawuf ialah suatu ilmu yang diketahui dengannya keadaan penyucian jiwa dan pembersihan akhlak serta mengimarahkan zahir dan batin bertujuan mencapai kebahagiaan yang abadi ".

2. Berkata Sayyid At-Thoifatain Imam Junaid Rahimahullah : " Tasawuf ialah menggunakan semua akhlak ketinggian yang terpuji dan meninggalkan semua tingkah laku yang rendah lagi keji ".

3. Setengah lain mengatakan " Tasawuf semuanya akhlak, sesiapa yang menambahkan akhlakmu dia telah menambahkan tasawuf terhadap dirimu ".

4. Berkata Abu Hasan Asy-Syazuli Rahimahulllah : " Tasawuf ialah melatih diri dengan ubudiyyah dan mengembalikannya kepada hukum rububiyyah ".

Insyaallah sahabat2 sekalian..marilah sama2 kita merenung sejenak..muhasabah diri..adakah kita telah membantu islam hari ini???apa yang telah kita lakukan hari ini??amalan baik banyak mana??..hari silih ganti..umur meninggalkan kita..bumi kata pergi..kubur kata mari..marilah sama2 kita mengubah diri kita ini..sekian...

Rujukan : -

1. Qawaid Tasawuf, Qaiedah 13 m/s : 6.
2. Nusratun Nabawiyyah - Karangan Syiekh Mustafa Al-Madani.
3. Nurut Tahqiq - Karangan Al-Allamah Hamid shoqr m/s : 93.
4. Haqa'iq Tasawuf ( Syikh Abdul Qadir Isa Rahimahullah).
Timur Tengah....

0 Response to "Maksud Tasawuf"

Catat Ulasan